Idioma: Català
nexo5.com
El projecte Madani ha consistit a prendre tot l'arxiu de l'Estudi Xahrazad com a material de recerca per entendre la complexa relació que vincula un fotògraf d'estudi amb el seu espai de treball, els seus instruments, el seu material, l'economia i l'estètica, i també per analitzar els lligams que estableix amb els clients, amb la ciutat i amb la societat en general.
Iniciat per Akram Zaatari i l'Arab Image Foundation, el projecte és fruit, d'una banda, de l'interès de Zaatari per la fotografia com a mitjà que reflecteix situacions viscudes i configuracions sociològiques especials i també com a material que testimonia les tradicions modernes i la complexitat de les relacions socials. D'altra banda, hi ha el compromís de l'Arab Image Foundation de preservar, indexar i estudiar les col·leccions fotogràfiques del món àrab. Gràcies a aquesta iniciativa, l'arxiu de l'Estudi Xahrazad s'està classificant, descrivint i preservant perquè formi part de la col·lecció d'aquesta institució libanesa.
El projecte Madani s'està materialitzant en tot un seguit d'exposicions temàtiques, publicacions i vídeos centrats en aquest fotògraf i la seva obra.
El primer capítol, que es va produir en col·laboració amb The Photographers' Gallery de Londres l'octubre del 2004, duia el títol de Hashem El Madani: Studio Practices. Va consistir a estudiar els convencionalismes que determinen la pràctica del retrat d'estudi i es va centrar en aquest espai com a marc de representació utilitzat per societats conservadores com ho era la de Sidó durant les dècades del 1950 i el 1960. Tractava temes com ara la representació de la identitat, la disfressa i l'escenificació en l'àmbit dels estudis dels retratistes.
El segon capítol del projecte, produït a Barcelona en col·laboració amb la Fundació "la Caixa" l'any 2006, presenta l'obra d'El Madani dedicada a les passejades urbanes. La passejada era el tipus de sortida més habitual a Sidó fins a la dècada del 1970, ja que s'hi podien fer molt poques activitats de lleure. Durant les festivitats religioses, les famílies anaven a la platja, ocupaven el barri costaner durant quatre dies i feien excursions en barca per unes piastres. Les fotografies d'El Madani són un valuós document de la història urbana i de l'evolució de les relacions i les actituds de la gent en els espais públics. Aquesta col·lecció d'imatges mostra una tasca fotogràfica rigorosa sobre la història de tres punts de la ciutat: la platja durant la festivitat del mar (Bahr el Id), els camps verds de la zona oriental, per on passava la via del tren, i, finalment, el riu Awali, a l'entrada nord.
La Col·lecció Madani és gestionada per l'Arab Image Foundation amb el suport de la Prince Claus Foundation.